INTEGRITETSPOLICY – Zedendahl Advokatbyrå
Vi månar om din integritet och det är viktigt för oss att dina personuppgifter behandlas på ett säkert och lagenligt sätt. I denna integritetspolicy beskriver vi hur dina personuppgifter behandlas. Vi beskriver även de rättigheter du har som registrerad.
Zedendahl Advokatbyrå är personuppgiftsansvarig för behandlingen av de personuppgifter som beskrivs i denna integritetspolicy. Om du har några frågor eller synpunkter kan du alltid höra av dig till oss. Du hittar våra kontaktuppgifter längre ned i denna policy.
Utöver denna integritetspolicy kan vi i vissa fall lämna kompletterande information om viss personuppgiftsbehandling till dig. Sådan information gäller då som ett tillägg till vad som anges här.
Det är frivilligt att tillhandahålla oss de personuppgifter vi efterfrågar, men om du avstår kan det påverka de tjänster vi tillhandahåller, de nyhetsbrev, inbjudningar till föreläsningar och andra evenemang som vi kan skicka till dig samt hur vi kan behandla din ansökan om anställning.
Vi behandlar dina personuppgifter i samband med att vi bedriver vår verksamhet och tillhandahåller juridiska tjänster till våra klienter. Nedan anges de kategorier av personuppgifter vi behandlar, ändamål och rättslig grund:
Behandling för att uppfylla våra skyldigheter enligt olika regelverk
- Ändamål: Vi behandlar dina personuppgifter för att genomföra nödvändiga kontroller av våra klienter och uppfylla våra skyldigheter enligt Advokatsamfundets regelverk samt tillämplig lagstiftning (t.ex. penningtvätts-, sanktions-, skatte- eller bokföringslagstiftning) och tillvarata våra klienters intressen.
- Personuppgifter som behandlas: kontaktuppgifter, identifieringsinformation, personnummer, uppgifter i klient- och motpartsregister, uppgift om behörighet, verklig huvudman, politiskt exponerad person, korrespondens, uppgifter om händelseförlopp, faktureringsinformation samt särskilda kategorier av personuppgifter om det är relevant för uppdragets utförande, t.ex. uppgifter om lagöverträdelser och etniskt ursprung eller religiös tillhörighet.
- Rättslig grund: 8 kap. rättegångsbalken (1942:740) och Advokatsamfundets regelverk som reglerar advokaters skyldigheter samt penningtvätts-, sanktions-, skatte- eller bokföringslagstiftning. Härutöver är grunden intresseavvägning eftersom vi bedömer att behandlingen är nödvändig för att uppfylla etiska krav och bedriva verksamheten på ett ändamålsenligt sätt samt att dessa intressen väger tyngre än eventuella motstående intressen.
- Lagringstid: Personuppgifter som behandlas för att uppfylla skyldigheter enligt Advokatsamfundets regelverk sparas i 10 år från uppdragets slutförande. Personuppgifter som behandlas för att uppfylla skyldigheter enligt penningtvättslagen sparas som utgångspunkt i fem år men kan vid behov sparas i 10 år. Personuppgifter som behandlas för att uppfylla skyldigheter enligt bokföringslagen sparas i sju år. Dessutom kan personuppgifter sparas längre om det krävs för att uppfylla krav i annan lagstiftning eller särskilt intresse.
Behandling för att administrera uppdrag och verksamhet
- Vi behandlar dina personuppgifter för att förbereda och administrera uppdragsförfrågningar samt för att bedriva vår verksamhet genom att utföra och administrera våra uppdrag och fullgöra våra åtaganden, t.ex. genom mötesbokningar, tidsredovisning, arvodesredovisning, fakturering, betalningar och arkivering.
- Personuppgifter som behandlas: kontaktuppgifter, identifieringsinformation, uppgift om behörighet, särskilda kategorier av personuppgifter (t.ex. uppgift om lagöverträdelser, medlemskap i fackförening etc), faktureringsinformation samt annan relevant information, t.ex. korrespondens, beskrivning av händelseförlopp samt ljud- och bildupptagningar i samband med domstolsbehandling eller andra uppdrag.
- Rättslig grund: fullgörande av avtal och intresseavvägning. Vi bedömer att behandlingen är nödvändig för att administrera och hantera våra uppdrag och fullgöra våra åtaganden. Vi bedömer även att dessa intressen väger tyngre än eventuella motstående intressen samt grundläggande rättigheter och friheter. I samband med vissa uppdrag kan även andra tillämpliga lagliga grunder förekomma.
- Lagringstid: Personuppgifter som behandlas för att uppfylla skyldigheter enligt Advokatsamfundets regelverk sparas i 10 år från uppdragets slutförande. Personuppgifter som behandlas för att uppfylla skyldigheter enligt penningtvättslagen sparas som utgångspunkt i fem år men kan vid behov sparas i 10 år. Personuppgifter som behandlas för att uppfylla skyldigheter enligt bokföringslagen sparas i sju år. Dessutom kan personuppgifter sparas längre om det krävs för att uppfylla krav i annan lagstiftning eller särskilt intresse.
Behandling för att hantera rättsliga anspråk
- Vi behandlar dina personuppgifter för att fastställa, göra gällande och försvara oss mot rättsliga anspråk.
- Personuppgifter som behandlas: kontaktuppgifter, faktureringsinformation, korrespondens, betalningsinformation, beskrivningar av händelseförlopp och andra relevanta uppgifter.
- Rättslig grund: intresseavvägning. Vi bedömer att behandlingen är nödvändig för att hantera rättsliga anspråk, och att detta intresse väger tyngre än motstående intressen.
- Lagringstid: tio år från uppdragets slutförande, eller längre tid beroende på uppdragets natur.
Behandling för rekrytering
- Behandling sker för att uppfylla arbetsrättsliga krav, jävskontroller, utvärdera kandidater, boka intervjuer samt genomföra tester och kontroller.
- Personuppgifter som behandlas: kontaktuppgifter, identifieringsinformation, CV, personligt brev, referenser, intervjuer, utbildningsdokument, fotografier,
- Rättslig grund: intresseavvägning. Vi bedömer att behandlingen är nödvändig för att genomföra rekryteringsprocessen och utvärdera arbetssökande på ett korrekt sätt samt att dessa intressen väger tyngre än eventuella motstående intressen.
- Lagringstid: under rekryteringsprocessen och ytterligare 6 månader. Om det rör sig om arbetssökande som visat intresse för framtida tjänster kan uppgifterna sparas längre.
Behandling för marknadsföring, avtal med leverantörer m.m.
- Behandling sker för att administrera nätverk, föreläsningar och andra sammankomster samt utskick. Behandling sker även för att hantera och administrera våra relationer med leverantörer och andra externa parter samt besök vid våra kontor.
- Personuppgifter som behandlas: kontaktuppgifter, identifieringsinformation, CV, referenser, fotografier, korrespondens, dokumentation från olika sammankomster.
- Rättslig grund: intresseavvägning. Vi bedömer att behandlingen är nödvändig för att bedriva vår verksamhet på ett ändamålsenligt sätt och att detta intresse väger tyngre än eventuella motstående intressen.
- Lagringstid: 3 år eller längre tid om det behövs.
Behandling genom cookies
- Behandling sker genom nödvändiga cookies för att tillhandahålla en fungerande hemsida.
- Personuppgifter som behandlas: nödvändiga cookies för att tillhandahålla en fungerande hemsida.
- Rättslig grund: intresseavvägning där vi bedömer att behandlingen är nödvändig för att tillhandahålla en fungerande hemsida och att detta intresse väger tyngre än eventuella motstående intressen.
- Lagringstid: varierar beroende på respektive webbläsare.
Hur vi får personuppgifterna
Vi får uppgifterna från våra klienter, andra rådgivare, motparter, arbetsgivare samt offentliga databaser (t.ex. Bolagsverket). Vi får även uppgifter som registreras när du besöker vår hemsida t.ex. i form av cookies samt uppgifter från domstolar och myndigheter.
Mottagare av personuppgifterna
Vi kommer inte att lämna ut personuppgifter till utomstående annat än i de fall då;
- det särskilt överenskommits mellan advokatbyrån och er,
- det inom ramen för ett visst uppdrag är nödvändigt för att vi ska kunna fullgöra och administrera uppdraget,
- det är nödvändigt för att vi ska fullgöra en lagstadgad skyldighet, efterkomma ett myndighetsbeslut eller ett beslut av domstol, eller Advokatsamfundets regelverk,
- vi anlitar utomstående tjänsteleverantörer som utför uppdrag för vår räkning,
- det behövs vid marknadsföring och olika arrangemang t.ex. genom deltagarlistor,
- vi behöver anlita inkassoföretag och/eller vända oss till Kronofogdemyndigheten eller domstol för att tillförsäkra oss betalning av fakturerat arvode för nedlagt arbete eller på annat sätt tillvarata vårt intresse avseende krav mellan er och Zedendahl Advokatbyrå eller
- det annars tillåts enligt lag.
Uppgifterna kan delas med IT-leverantörer, upplysningsföretag, datarumsleverantörer, andra rådgivare, myndigheter, skiljenämnder, motparter och deras ombud.
Behandling inom EU/EES
Behandling sker huvudsakligen inom EU/EES. Vid överföring till tredje land vidtar vi lämpliga skyddsåtgärder.
Dina rättigheter
Som registrerad har du rättigheter kring hur dina personuppgifter behandlas. Dessa rättigheter inkluderar:
– Rätt att bli informerad
– Rätt att begära tillgång
– Rätt att begära rättelse
– Rätt att begära radering
– Rätt att begära begränsning av behandling samt återkalla samtycke
– Rätt att invända mot behandling
– Rätt att lämna klagomål till tillsynsmyndighet
Du kan utöva dina rättigheter genom att kontakta oss på gavle@zedendahl.se Ange ”GDPR Zedendahl” i ämnesraden.
Notera att de rättigheter som beskrivs ovan kan vara begränsade med hänvisning till Advokatsamfundets regelverk eller andra tillämpliga lagar och regler.
Rätt att inge klagomål
Om du anser att vi behandlar dina personuppgifter i strid med GDPR eller annan dataskyddslagstiftning har du rätt att lämna in klagomål till:
Integritetsskyddsmyndigheten (IMY), www.imy.se
Kontaktuppgifter
Om du har frågor eller synpunkter kring vår behandling av personuppgifter är du välkommen att kontakta oss. Här hittar du kontaktuppgifter till våra respektive kontor: https://zedendahl.se/kontakt/
Denna integritetspolicy uppdateras vid behov. Senast uppdaterad 2025-09-17